www.twitter.com/gitaristancom
  Aktif Konular & ACTIVE TOPICSAktif Konular & ACTIVE TOPICS  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi & MEMBERLIST  Takvim & CALENDARTakvim & CALENDAR  Forumu AraArama & SEARCH  Yardım & HELPYardım & HELP  Kayıt Ol & REGISTERKayıt Ol & REGISTER  Giriş & LOGINGiriş & LOGIN
 
  a
 
 

 


Gitaristan AKOR&TAB Arşivi
www.gitaristan.com/akorlar

Gitaristan VideoGitar
www.gitaristan.com/video

Türkçe GuitarPro Arşivi
www.gitaristan.com/guitarpro

Online Gitar Okulu
www.gitaristan.com/okul  

 

 

 

 

Akustik & Elektro Gitaristler
 Gitaristan.Com - Online Gitar Okulu - Guitar Forum | Gitaristan.com Club ***Hoşgeldiniz*** | GİTARİSTAN CLUB | Akustik & Elektro Gitaristler
Mesaj icon Konu: Elektro Gitarın Tarihçesi Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder & Sent New Topic
Yazar Mesaj
anatomi_24
Tecrübeli Üye
Tecrübeli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 12-Haziran-2007
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 543

Alıntı anatomi_24 Cevaplabullet Konu: Elektro Gitarın Tarihçesi
    Gönderim Zamanı: 06-Kasım-2007 Saat 17:48

 

  Elektro Gitar Tarihçesi

Elektrogitardan önce akustik, folk veya klasik gitar çalanların en büyük sorunu, enstrümanlarının ses miktarının az olmasıydı. Özellikle kalabalık ve gürültülü yerlerde çalan müzisyenler için durum daha da güçleşiyordu. Tellerin titreşimini sadece akustik yapılarıyla büyüten akustik gitarlarda, değişim süreci daha fazla ses ihtiyacıyla işte bu şekilde başladı. Önce titreşimi, dolayısıyla sesi arttırmak için yeni yöntemler denendi.

Bunlardan en çarpıcı olanı, gövdenin içine yerleştirilen ve tellerle birlikte titreşip ses miktarını iki katına kadar çıkarabilen metal diskli resonator gitarlardı. 20'li yıllarda Eddie Durham kendisinin yaptığı resonator gitarının gür sesiyle, büyük orkestralarda gitarın sönük sesini yavaş yavaş canlandırmaya başlamıştı bile. Bu arada yine aynı yıllarda RCA firmasının ürettiği amplifikatörler, gitarın sesini arttırmak isteyen müzisyenler için bir dönüm noktası oldu. Bu amplifikatörler sayesinde daha sonra Les Paul olarak tanınacak genç Lester Polfus; fonograf iğnesi, mikrofon veya telefon manyetiklerini gitarın gövdesine yerleştirerek ilk elektrikli gitarın temellerini atmaya başlamıştı. Böylece ilk kez gitarın sesi akustik harici bir yolla arttırılıyordu. Pikap iğnesi veya mikrofon gövdenin titreşimini amplifikatöre aktarıyor, amplifikatör ise bu sesi istenildiği kadar büyütüyordu. Fakat yine de ortaya çıkan gitar, sesi elektrik yardımıyla arttırılmış akustik bir gitar olup sesinin karakteri akustik gitarla özdeşti.

Bu durum 27 haziran 1934 tarihine kadar devam etti. Lloyd Loar adlı bir mühendis 1934'te, bu güne kadar kullanılagelen elektrogitarın çalışma ilkesini ortaya koyup uyguladı. Gitarda gövdenin değil tellerin titreşiminin önemli olduğunu düşündü ve bugünkü manyetiklerin basit bir örneğini yaparak tellerin altına yerleştirdi. Aynı yıllarda Lloyd Loar ile birlikte, birbirinden habersiz birçok araştırmacı aynı tekniği kendi başlarına deniyorlardı. Bu araştırmacıların başında Rickenbacker ve Les Paul geliyordu. Ortaya çıkan, içinde klasik gitar sesinden de bir şeyler içeren, ama büsbütün yeni ve farklı bir enstrüman; Elektrogitardı.

Bu gelişmeler sonucu elektrogitarın yapılmasıyla birlikte, gitarın sesi artık her ortamda rahatça duyulabilecek düzeye geldi. Bu da artık müzikte, büyük orkestralarda gitarın ağırlığını hissedilir hale getiriyor ve uzun yıllar sürecek olan müzikte gitar egemenliğini sağlamlaştırıyordu.

1936'da Gibson firması, elektrik-akustik gitar ES150 modelini piyasaya sürünce, çalımının kolay olması ve akustik özellikleri nedeniyle birçok caz müzisyeni tarafından çok beğenildi ve kullanılmaya başlandı. Bu model aynı zamanda akustik gitar sesinden elektrogitar sesine geçiş için eşsiz bir gitardı. Akustiklerin yumuşak tonuna sahip olmakla birlikte "elektriğin" gücüne de sahipti. Les Paul katı gövdeli elektrogitarıyla Gibson firmasına başvurup, ret cevabı aldıktan yaklaşık iki yıl sonra Fender efsanesi doğmaya başladı. Mekanikle oldukça ilgili Leo Fender ve arkadaşı Doc gitar üretmek için bir araya geldiler. Elektrogitarın Henry Ford'u sayılabilecek Leo Fender ve arkadaşı çok büyük ticari başarılar sağlayan katı gövdeli (Solid Body) elektrogitarlar üretmeye başladılar.

Bunlardan ilki 1950'de piyasaya sürülen Telecaster modeliydi ve akustiği olmayan ilk katı gövdeli elektrogitardı. Fender, gitar yapımında o güne kadar süregelen gelenekleri bir kenara bırakıp Telecaster modeliyle elektrogitar yapım yöntemlerinin özetini sunmuştur. Sonuçta Fender'in ortaya çıkardığı, oldukça parlak tonlara sahip, kendine özgün bir sesi olan yepyeni bir gitardır. Yapısının oldukça basit oluşu kolay üretilmesini ve ucuz olmasını sağlamış, böylece elektrogitar kolayca satın alınabilecek hale gelmiştir.

1950'LER VE ROCK'N ROLL

40'lı yıllarda yıldızı parlamış büyük orkestraların gücü çeşitli ekonomik zorluklar nedeniyle gittikçe azalıyor, bu kadar çok müzisyeni biraraya getirip müzik yapmak zorlaşıyordu. Oysa 50'li yıllara yaklaşılırken teknik açıdan her şey rock'n rol'a hazır hale gelmişti. Elektrogitar ortaya çıkmıştı ve birçok firma tarafından üretilen çok ucuz modeller genç kuşak tarafından rahatça edinilebiliyordu. Bu gelişmeler, popüler müziğin bu noktadan sonra tamamen değişeceği yönündeydi. 1945-1955 yılları arasında blues ve western türü müzik ve bu türlerde kullanılan elektrogitar çalımı çok hızlı bir şekilde yaygınlaştı. Bluesda Muddy Waters ve Howlin' Wolf gibi müzisyenler Mississippi deltasının müziğini elektrogitarlarıyla amplifike ederlerken blues'u Robert Johnson'ın tek sesinden, bir 'band'le çalınabilecek zenginliğe ulaştırıyorlardı. Blues ve R&B'e hızla giren elektrogitar her şeyi değiştirmeye başlamıştı bile.

Elektrogitarın müzikte oluşturduğu değişimler hızla devam ederken, 1951'de Jackie Brenston'un kaydettiği Rocket 88 adlı albümü çok önemli bir özelliğe sahiptir. Grup elemanları, Philips'in Memphis'teki stüdyolarına giderken yolda gitar amplifikatörlerini arabalarından düşürürler. Gitarlarını hasarlı amplifikatöre bağladıklarında, kirli, bozulmuş (distorted) bir ses duyarlar ve bu sesi beğenip kayıtlarda kullanmaya karar verirler. Böylece tarihin ilk distorted gitar sesi bir albümde kullanılmış olur ve albüm listelerde bir numaraya kadar yükselir.

Country Rock ve Chicago R&B, elektrogitarla birlikte yine bu yıllarda Elvis Presley, Chuck Berry gibi dev isimlerle gelişir. Buddy Holly Fender 'Stratocaster'ıyla, gitar ve vokal üzerine düzenlemeler yapar. Şarkılar genelde gitar 'riff'iyle açılıp, gitarın sürekli desteklediği vokalle devam ederdi; ritim enstrümanı olarak da bas gitar ve davul kullanılmaktaydı. Böylece çekirdek rock bandının temelleri yavaş yavaş atılmaya başlamıştı. Aynı yıllarda Les Paul tarafından bulunan eko teknikleri de kayıtlara girmeye başladı. Bo Diddley, kayıtlarında üstün bir performans sergilerken aynı zamanda , ağır fuzz tonları ve tremolo efektleri kullanarak, müziğin o zamana göre deneysel sayılabilecek yönleriyle de ilgileniyordu. Diddley'in bu saldırgan ve özgün tutumu daha sonra The Rolling Stones, Animals gibi gruplar tarafından örnek alınmıştır.

Buddy Guy ve Otis Rush 1960'lara doğru, yeni bir akımın öncüsü olurlar. Overdriven gitarın öncüsü sayılabilecek Guitar Slim'in yüksek sesle çalışından etkilenen Buddy Guy, parçalarında , yüksekçe ses ve fazlaca distorted ton kullanır. Bir bakıma Jimi Hendrix'in birkaç yıl sonra yapacağı çıkışın öncüsü niteliğindedir bu tavır. Ama plak şirketini, kayıtlarda böyle bir "gürültü ! " kullanmaya ikna edemez.

Fender, 1954 yılında bugüne kadar sürecek bir efsane gitar tasarımına damgasını vurmaktadır. "Fender Stratocaster". Şekli ve özellikleri defalarca kopyalanacak olan bu gitar, müzik dünyasının ikonu haline gelir. Stratocaster'lar, Fender'in Telecaster modelinden pahalı ama çok daha kullanışlıdır. Gitariste manyetiklerin yükseklik ayarından, tremolo kolunun kullanımına kadar birçok kolaylık ve yenilik getirmiştir.

1960'LAR VE İNGİLİZ MÜZİK DÜNYASI

60'lı yıllara kadar Amerika da özellikle elektrogitarla müzik yapan Bo Didley, Buddy Holly, Budy Guy Muddy Waters ve diğer Chicagolu bluesçular İngiliz müzisyenleri etkilemeye başlamışlardı. Babasının plaklarıyla bu müzikle tanışan John Mayall, Keith Richards ve Eric Burdon elektrogitar müziğinin İngiltere'ye taşınmasına ve yaygınlaşmasına ön ayak olmuşlardır. Özellikle bu dönemde Chukk Berry, Buddy Holy gibi müzisyenlerden etkilenen Beatles topluluğu birçok R&B parçasını yeniden yorumlamış, Lennon-McCartney imzalı bestelerle popüler müziğin dönüm noktası olmuşlardır. Oluşturdukları topluluk tipik bir rock bandı niteliğindeydi. İki elektro, bir bas gitar ve davuldan oluşan grubun birçok çalışması o güne kadarki popüler parçaların yapısına radikal değişiklikler getirdi. Kuşkusuz grup, gitar satışlarını da önemli ölçüde etkiledi. George Harrison'ın anlattığına göre Ed Sullivan'daki gösterilerinden sonra Harrison'ın kullandığı Gretsch marka gitardan yüzlerce satıldı.

Bu arada tamamen Chicago bluesdan etkilenen Rolling Stones'un gitaristi Keith Richards, 65 yılında I cant get no satisfaction adlı parçada ilk kez fuzz box kullanan gitaristler arasına girdi. Aynı yıllarda önce Yardbirds'e sonra da John Mayall's BluesBreakers'a katılan Eric Clapton, Gibson Les Paul gitarı ve Marshall marka amfisiyle harikalar yaratmaya başlamıştı bile. Haziran 65'te I'm Your Witchdoctor adlı parçasının kaydı sırasında ses teknisyeni Clapton'ın feedbackli ve tremololu çalışı karşısında şaşırmış ve biraz da abartarak bu seslerin kayıt edilemez olduğunu söylemişti. Eric Calpton çıktıktan sonra gruba katılan Peter Green, grupla bir albüm doldurdu ve ayrılıp Fleetwood Mac'i kurdu. Yetenekli gitarist Black Magic Woman gibi birçok güzel besteye damgasını vurdu. Kullandığı Gibson Les Paul marka gitarının kendine özgü sesinin manyetiklerdeki bir değişiklikten ileri geldiği söylenir. Temizlenmek için çıkarılan manyetikler ters olarak takılmış ve bu özgün gitar tonu rastlantısal olarak ortaya çıkmıştır.

1950-60 yılları arasındaki dönemde amfi ve efekt aletleri yapımcıları gitarın ses tonunu geliştirmek ve yepyeni sesler kazandırmak için birçok denemeler yaptılar. Bu çalışmalar sonucu klasik rock'ın soundu yavaş yavaş belirleniyor, gitarın ise ifade gücü gittikçe genişletiliyordu. Bu yıllarda müzisyenler ve teknisyenler tamamen ortaklaşa çalışıyor, müzisyenler isteklerini teknisyenlere iletip çeşitli düzeltmeler ve değişiklikler yaptırıyorlardı. Kısa sürede distorsion'lı amfiler, fuzz-box lar birçok gitarist tarafından kullanılmaya başlanmıştı. 60'lı yılların sonuna doğru piyasaya çıkan ileri efekt aletleri, kontrollü feed-back, loudness ve sustain'i arttıran devreler heavy çalan gitaristlerin vazgeçilmez parçaları olma yolundaydı. Elektronik dünyasında transistörlerin gelişmesiyle lambalı devrelerin yerini transistörlü devreler almaya başladı ve daha az yer kaplayan efekt aletleri ve amfiler yapılmaya başlandı. Fakat yer kazancına karşı verilen ses kalitesiydi. Transistörler lambalı amfilerin ses kalitesine ulaşamadı. Bu arada reverb, tremolo ve vibrato gibi efektlerin yanında wah-wah pedalı da yaygın olarak kullanılmaya başladı. Teyp eko efekti ve frekans katlayıcılar da bu dönemin ve sonrasının en popüler efektleri olmaya devam ettiler. Özellikle konserlerde kullanılan dev hoparlör kabinleri amfiler yüksek miktardaki ses için özel olarak tasarlanıyordu.

Teknolojik gelişmeler hızla devam ederken 1960'lı yıllarda bir müzisyen bir elektro gitarla neler yapılabileceğini tüm dünyaya gösteriyordu. Jimi Hendrix'in Are You Experience adlı albümü günümüze kadar olan en önemli elektrogitar albümü niteliğini taşımaktadır. Albümde en son gelişme ve yenilikleri kullanan Hendrix albümü dinleyen yüzlerce müzisyeni etkilemeyi başardı ve sonraları pek çoğunun kendisini takip etmesine neden oldu. Sürekli yeni sesler ve fikirler peşinde koşarak o güne kadar yapılan müziğe nokta koyup, elektrogitarla müziğe yepyeni bir ufuk açtı. Hendrix aynı zamanda elektrogitarla neler yapılamayacağını da ortaya koyuyordu. Tremolo kolunu çok kullanması nedeniyle akorun bozulması sorunu, Fender tarafından kilitli tremolo sisteminin geliştirilmesiyle çözüldü.

18 haziran 1967 Monterey pop festivalinde elektrogitar pratik olarak tamamen baştan keşfedildi. Hendrix konserde Howlin Wolf, B.B.King gibi klasik bluescuların parçalarını kendine göre yorumladı. Kullandığı efektler yepyeni ses arayışları, çalış tekniği, pratik ve teorik olarak çağının müzisyenlerinden ne kadar farklı ve araştırmacı olduğunu göstermektedir. Konserde Fender Stratocaster'i kullanması gitarın tüm dünyaca tanınmasını ve yaygınlaşmasını sağladı. Fender'in keskin ve parlak tonu Hendrix'in çalış tekniğiyle oldukça uymuştu. Hendrix Monterey'de Wild Thing'i çaldığında dünya böyle çalınan bir parçayı daha önce duymamıştı. Müzisyenin yarattığı etki tam anlamıyla şoktu. Sahnede toplam kırk dakika kalan Hendrix'in gitarını yakması da sonradan örnek alınan bir davranış haline geldi. Hendrix'in yarattığı müzik teknolojiden yararlanarak ortaya çıkmıştı ama onun çok ötesinde Hendrix'in özgün kişiliğine ve yeteneğine dayanıyordu. Jimi Hendrix hiçbir zaman bir elektrogitar dizayn etmedi ancak elektrogitardan, tasarımcıların sağladıkları olanaklardan çok daha fazlasını almayı başardı.
__________________

her şeyin bir sonu var, ayrılklarında
IP
FTCLB
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 12-Ocak-2008
Konum: Ankara
Gönderilenler: 3

Alıntı FTCLB Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 03-Nisan-2008 Saat 15:34
paylaştıgın bilgiler için cok teşekkur ellerine saglık
IP
anatomi_24
Tecrübeli Üye
Tecrübeli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 12-Haziran-2007
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 543

Alıntı anatomi_24 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 03-Nisan-2008 Saat 18:01
eyvallah önemli değil bilgiler paylaştıkça büyür.
her şeyin bir sonu var, ayrılklarında
IP
M.İlker Özbek
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 04-Mayıs-2004
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 1022

Alıntı M.İlker Özbek Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04-Eylül-2008 Saat 12:51

konu içeriği faydalı görüldüğünden tarafımdan sabitlenmiştir..paylaşım için teşekkürler..

IP
jimihendrix_35
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 05-Haziran-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 4

Alıntı jimihendrix_35 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 12-Haziran-2009 Saat 15:09
bence jimi hendrix dünyanın en iyi gitaristi onun yerine kimse geçemez hendrixten hızlı atan olabilir ama o tarzın yaratıcısı o.şuan rock müzik dinliyosak bunu jimi hendrixe borçluyuz
IP
gtra
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 30-Ocak-2007
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 15

Alıntı gtra Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 13-Ağustos-2009 Saat 19:06

Paylaşım için teşekkürler...

IP
Sunburst Strat
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 31-Ekim-2009
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 1

Alıntı Sunburst Strat Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31-Ekim-2009 Saat 12:01
Çok yararlı bilgiler vermişsiniz. Teşekkürler
IP
NortherneR
Moderatör
Moderatör
Simge

Kayıt Tarihi: 09-Ocak-2006
Konum: İstanbul
Gönderilenler: 864

Alıntı NortherneR Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 13-Şubat-2010 Saat 12:09
Güzel bir paylaşım olmuş.
IP
Guests
Misafir
Misafir

Alıntı Guests Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 03-Haziran-2012 Saat 13:59

I was in Canton, Ohio for Green’s induction into the Pro Football Hall of Fame in 2008 and I had the chance to ask Dorsett about it.

“He had a great angle,” Dorsett said. “If you watch the play, I was at the line of scrimmage making people miss and he just took off. When I was running down the field, I didn’t see him in my peripheral. When I saw him, it was too late for me to kick it into another gear. When I got up, I looked down on him and said, ‘Where the hell did you come from?’bryce harper jersey charles barkley jersey bobby orr jersey martin brodeur jersey

“I always wanted to get out on the field against him and try it again, now that I knew about him.”

Obviously, Dorsett still feels the sting of that moment.

So I will leave it for you guys. Who was the better rundown artist — I’ll Have Another or Green?nolan ryan jersey nolan ryan jersey satchel paige jersey satchel paige jersey ty lawson jersey

Follow the #SummerofRank on via Twitter or via Facebook. Also be sure to catch the latest
joe haden jersey jason spezza jersey allen iverson jersey demarco murray jersey steven stamkos jersey

IP
zandarman
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 22-Şubat-2013
Konum: Bilecik
Gönderilenler: 4

Alıntı zandarman Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 22-Şubat-2013 Saat 16:51
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5sBv5fLSbYE
IP
dumanyak_44
Tecrübeli Üye
Tecrübeli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 09-Temmuz-2006
Konum: Malatya
Gönderilenler: 262

Alıntı dumanyak_44 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25-Nisan-2014 Saat 04:18
paylaşım için teşekkürler
ıslı yııııvvvvvruuummmmmm :D
IP
ZORBEY
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 31-Mayıs-2004
Konum: Ankara
Gönderilenler: 467

Alıntı ZORBEY Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 14-Mayıs-2014 Saat 10:59
ETKİLENMEMEK ELDE DEĞİLDİ..FAKAT..ELEKTRO GİTARDA GAMLAR VAR.BU GAMLAR..ÇOK AMA ÇOK.MELODİK ARMONİK..JİMİ DEMEKKİ BUNLARI BİLİYORDU
IP
long123
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 03-Temmuz-2015
Gönderilenler: 46

Alıntı long123 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 10-Ağustos-2015 Saat 08:28
eyvallah önemli değil bilgiler paylaştıkça büyür.
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder & Sent New Topic
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide